O C E A N                       P E O P L E
Met OCEANPEOPLE kom je verder!
© OceanPeople 2001-2017

Ideaal zeezeiljacht

OceanPeople Yachts produceert de Sentijn 37IQ. Op de HISWA te water 2015 waren wij aanwezig met de hagelnieuwe Anne. De karakteristieken van de Sentijn 37IQ zijn Lengte:     11,33 m. Breedte:    3,75 m. Diepgang:  2,05 m. Romp: Vinylester. Waterverplaatsing: 7200 kg. Ballast: 2650 kg. Doorvaarthoogte: 18,00 m (zonder antennes).   De Anne is niet te koop. Maar uw persoonlijke bouwnummer wel. Waarom Wim en Hilde gevallen zijn voor een Sentijn 37IQ en hun ervaring tijdens de eerste zeilreis van de Anne (mee naar de Azoren in juni - augustus 2016) en daarna, kunt u hier lezen. De persoonlijke verhalen van Wim en Hilde, de eigenaren van de Anne. Oktober 2017 - “2 jaar en 6.200 mijlen onder de kiel” Zijn we nu terug begin september, het vakantieseizoen is weer achter de rug – het leven herneemt weer zijn gebruikelijk gangetje - of toch niet helemaal. We hebben onze Anne, onze Sentijn 37IQ done by Paul & Yvonne, nu welgeteld 2 jaar. Ze ligt er weer netjes gepoetst bij na een pittig rondje Denemarken – Noorwegen – Zweden. Buiten om heen en terug via de Baltische Zee en het NOK. Op de kop af staat er 6.200 miles op de teller – je kan het niet exacter plannen. Het is en blijft nagenieten – van die vele indrukken en ervaringen. Wat zal die file waar je weer in staat als je met je gedachten kan afdwalen naar die deining op de oceaan en het klieven door de nacht. We zijn de laatste 2 jaar ruim 5 maand aan boord geweest. Gingen met de bakboordwind richting À Coruna via de Kanaaleilanden en Bretagne. Via de Spaanse Ria’s en Cap Finistere door naar Porto en Cascais. Stuurboord uit maar nog steeds met een bakboordwindje richting de Azoren (Ponto Delgada en verder door naar Horta). We beklommen de Pico of deden er een poging tot toe (ik dan). Schipperend tussen een Atlantisch Laag en het Azoren Hoog richting Falmouth. Via de Engelse Zuidkust naar het zeilersmeka Cowes, Beachy Head voorbij naar de Belgische kust en richting thuishaven. (Nog altijd met wind over bakboord). Na in het najaar en voorjaar wat rondgescharreld te hebben in Zeeland ging het deze zomer dus stuurboord uit – vanuit de Roompot met een ommetje naar Harlingen en dan door naar Thyboron. Het Skagerak over om via de Noorse en Zweedse scheren langs oa. Risor en Fjallbacka het Kattegat door naar het Deense Anholt te varen. Voluit genieten van de prachtige natuur ook al was het weer en de wind best wispelturig. Via het NOK naar Rendsburg – onze onvermijdelijke tussenstop – om dan door te zetten richting Nederland. Het werd met windkracht 6 op de kop via een tussenstop in Borkum, waar we verwaaiden, uiteindelijk Lauwersoog om op de onvermijdelijke maandag opnieuw op kantoor te verschijnen. Het weekend erop was het weer gunstig om op 36 uur van Lauwersoog Anne terug op zijn vertrouwde havenplek in Herkingen aan te meren. Moeilijk om al die indrukken te verwoorden – van ontmoetingen met dolfijnen en walvissen tot het verzoek van de Zweedse kustwacht uit te kijken naar een “verloren” submarine. Aan deze laatste bleek nog een heel verhaal met een excentrieke Deen en een Zweedse journaliste vast te zitten. Het onderschrift van onze dochter bij één van haar Instagram foto-post vat het best samen – “Anne – mijn tweede thuis”. En daarmee is alles gezegd. Neen we hebben de beslissing onze boot aan te kopen nog geen second betreurd. En ja, ze zeilt veilig, goed en snel, ...  Maar dat is uiteindelijk niet de essentie … het is een plek waar we ons vandaag echt thuis voelen. Waar we volop van genieten als familie en er een pak ervaringen en leuke herinneringen aan over houden. Daarom alleen zou je het dienen te doen. Als we vandaag weer meedraaien in de drukte van het dagelijkse weet je dat Anne altijd klaar ligt om door te gaan waar je geest heen wil. Of het nu voor een tochtje over de Grevelingen of de volgende nachttocht over het ruime sop is. Je ziet me dus met een glimlach in die file staan. Wim & Hilde Oktober 2016 - “1 jaar en ruim 4.000 mijlen later.” Een jaar geleden mochten we onze nieuwe boot Anne uit de verpakking halen en met glimmende mast en kraaknieuwe zeilen over de Grevelingen sturen. Even naar de Hiswa in Amsterdam en enkele weken later zat het zeilseizoen er al op. Anne, noch ruikend naar het nieuwe ging al dra in haar winterslaap. “Gaan jullie echt met een gloednieuwe boot naar de Azoren …? “, vroeg een bezorgde kennis bij de aanvang van het nieuwe vaarseizoen. Of we niet beter de tijd zouden nemen om de kinderziektes achter de rug te hebben ? Nou ja… neen dus,  we gingen met onze Anne – net uit haar doosje – richting Azoren. Ze had amper 300 miles op haar teller. 3 maanden en 4.000 miles later ligt ze op haar eerste verjaardag, na een flinke poetsbeurt en ontdaan van een pak oceaan zout, weer te glimmen in haar vertrouwde ligplaats op de Grevelingen. Hoe de reis met onze “nieuwe” boot bevallen is, vroeg onze kennis. Tja,  hoe breng je de ervaring onder woorden om met de Anne  door de nacht te suizen, gedragen door een flinke oceaandeining, met een muziekje in de oren (Guns & Roses – in mijn geval),  in het besef dat het dichtste landpunt op ruim 700 km ligt en dat de Anne meer dan 3 km water onder de kiel had.  Dat kan je moeilijk onder woorden brengen, is gewoon puur genieten. Genieten omdat je boot je toelaat te genieten en je feilloos door die golven stuurt. Of we nu last hebben gehad van die kinderziektes die bij een nieuwe boot lijken te horen?  Dat viel eigenlijk best mee: wat aanklungelen met de laatste software updates van de B&G apparatuur, een deurklink die lostrilt en wat Loctite kon gebruiken, en die 100 liter drinkwater in de bilge door een loszittende waterklem, maar vooral door het aan laten staan van de waterpomp toen we van boord stapten (weer een leerpuntje voor de schipper).   Eigenlijk zaten de meeste “kinderziektes” bij ons, maar die onze boot ons welwillend vergaf. Wat dacht je van 15 liter water in de dieseltank gooien (zat de vulopening van de watertank op onze vorige boot toch wel op die plaats zeker) –  dit liet zich eenvoudig oplossen door een vacuümpompje via het inspectieluik van de voorraadtank aan het werk te zetten.  Waar zeil zetten en reven aan de mast in het begin wat moeizaam ging loopt dat thans vlot en soepel.   We hebben van onze boot leren genieten als een veilige “compagnon de route”. Een pittige zeiler die graag hoog aan de wind gaat maar die evenzeer stabiel uitgeboomd voor de wind zeilt. De motor is stil en zuinig. Door de lithium batterijen hoef je niet om de averklap stroom te draaien en kan je rustig een dagje of twee voor anker gaan. Onze stuurautomaat liep letterlijk dagen aan een stuk zonder van slag te gaan, een echt gewaardeerd bemanningslid op onze tocht.  Of we nog iets zouden verbeteren … tja – misschien een extra lampje aan het switchbord in de navigatiehoek en een schakelaar in de kuip voor het deklicht zou ook handig kunnen zijn. Tevens een verzoek aan Volvo Penta om zijn motorbedieningspaneel eens beginnen uit te rusten met verlichte knoppen, lig je niet te klungelen als ‘s nachts de motor aan moet. Zoals je ziet, eigenlijk bemerkingen van derde orde … dus neen de Sentijn 37IQ is heel goed doordacht en gebouwd. Ze gaf zelf na dagen harde wind en golven geen bevreemdend kraakje.    Eens je ingeslingerd bent beweeg je ook veilig onder en boven deks, er is altijd wel een houvast – we zijn zonder blauwe plekken de oceaan over gekomen.  Vaak, waar we ook aanlegden werden we over haar verschijning  aangesproken, ze is zoals ze eruit ziet: een mooie sailor’s boat. Of er nu toch niets is wat we anders zouden gedaan hebben … eigenlijk wel … we hadden eerder de beslissing moeten nemen om de Anne te laten bouwen. Ze ligt thans weer klaar om op ieder moment buitengaats bakboord uit te gaan en door te gaan waar je geest heen wil. Of wordt het nu misschien wel stuurboord richting Noorden. We zien wel … aan onze boot zal het niet liggen. Wim & Hilde September 2015 - “Doe ons maar een Sentijn 37IQ.” Iedere zeiler heeft wel zijn droomboot in gedachte, voor later als ...weet je wel. Na een rondje Baltic, in 2014, besloten we niet te wachten tot later ... het leven is soms te grillig en er is meer dan werken alleen. Het lijstje waaraan die boot moet voldoen zat al een tijdje in ons hoofd. Een prettige en snelle cruiser sailer. Niet groter dan 12 m - we staan een handzame short handed boot voor. Eentje die je tijdens nachttochten over het kanaal solo aankan zonder dat je maatje uit de kooi moet. Zeewaardig, solied dekbeslag, met een ruime veilige kuip. Een beetje tegendraads, zoals we zelf zijn. Wars van de laatste trends, zie ze maar liggen op de Hiswa met hun dubbele stuurinrichting en brede klaphekkens, witte comfort doorslagjes van elkaar, niet?  Geef ons maar de klassieke tijdloze lijn van een Koopmans ontwerp (done by Paul & Yvonne).   Strak modern opgetuigd, vlak dek waarbij alle vallen vlot te bedienen zijn aan de mast.   Mooi scheeps interieur met een modern accent. Ingedeeld naar onze persoonlijke wensen, 2 kooien en een ruime bergruimte voor natte zeilpakken en fietsen. We kunnen het aantal dagen dat de 3 kooien op onze vorige boot in gebruik waren op één hand tellen.  Gebouwd, getuigd en afgeleverd met kunde en liefde voor het vak, als het niet tot in de puntjes afgeleverd kon worden was het niet goed genoeg. Waarvoor dank!   Voorzien van de laatste techniek - B&G elektronica, lithium batterijen om een weekje zonder walstroom te kunnen, led verlichting, mooie laminaat zeilen van Ullman Sails, forse Harken lieren. Kortom doe ons maar een Sentijn 37IQ, een rasechte sailor's boot, eentje waarvan je weet dat hij altijd voor je klaar ligt om buitengaats gewoon bakboord uit te sturen en door te gaan waar je geest heen wil. Enkel en alleen daarom zou je het moeten doen. Wij hebben onze beslissing nog geen ogenblik betreurd, en jij ?   Wim & Hilde Wilt u meer weten over de Sentijn 37IQ by OceanPeople? Neem contact met ons op via e-mail of bel ons op 0187-661060.
BOUWBEGELEIDING
VERTREKKERS
REISADVIES
BOOT TE KOOP Sentijn 37IQ Ontwerp: Dick Koopmans Werf: OceanPeople Yachts